Operator hotelowy - 11 czynników, na które powinieneś zwrócić uwagę przy zakupie apartamentu w condohotelu - cz.2/11

Operator hotelowy i jego doświadczenie są niewątpliwie jednym z najważniejszych kryteriów, jakimi powinieneś kierować się przy wyborze apartamentu. To od operatora zależy, czy Twoja inwestycja będzie funkcjonowała sprawnie i bezproblemowo przynosząc oczekiwane dochody.

Operator hotelowy

Obsługując dziesiątki transakcji na rynku condohotelowym bardzo często spotykam się ze stwierdzeniem: "Nie interesuje mnie kto jest operatorem - mam umowę najmu na 10 lat, gwarancję zysku 8% w skali roku - to nie jest mój problem, jak to zrobi zarządca hotelu". Otóż nic bardziej mylnego! To, Drogi Kliencie, jak najbardziej Twój problem i powinieneś zwrócić baczną uwagę, komu powierzasz swój apartament do wynajmu.

Operatorem w obiekcie condohotelowym zazwyczaj jest spółka powiązana ze spółką deweloperską budującą obiekt. Zdarzają się również przypadki, gdy jest to podmiot całkowicie odrębny od dewelopera, a także takie, gdy jest to ta sama spółka (wyjątkowo rzadko). Kluczowym jednak jest tutaj słowo "spółka", a właściwie "spółka z ograniczoną odpowiedzialnością".

Spółka z .o.o charakteryzuje się m.in. tym, że jej zobowiązania są zabezpieczone do wysokości jej majątku, a wspólnicy ponoszą odpowiedzialność finansową wobec wierzycieli do wysokości wkładów wniesionych do spółki. Bardzo często kapitał zakładowy spółki operatorskiej to 5000zł, czyli minimalna wymagana przez prawo wartość. Innymi słowy, jeśli operator nie poradzi sobie z zarządzaniem i ogłosi upadłość, właściciel apartamentu nie może liczyć na rekompensatę finansową. Pamiętajmy więc - "gwarancja" stałej stopy zwrotu jest gwarantowana umową ze spółką z o.o. i nie należy jej traktować jako pewną w każdej sytuacji! Na szczęście przypadki upadłości operatora condohotelowego są jeszcze obecnie stosunkowo nieliczne - przypomnieć tu można hotel 4 Kolory we Władysławowie czy inwestycję w Ostródzie. W ostatnich latach jednak nastąpił wysyp inwestycji typu condo, za które nie zawsze biorą się inwestorzy odpowiednio do tego przygotowani.

Jaka jest zatem nasza rada? Jeśli zależy Ci na bezpiecznej inwestycji, a nie tylko na cyferkach w umowie, wybierz operatora z doświadczeniem. Najlepiej takiego, który operuje już przynajmniej jednym obiektem; idealnie, gdyby działał już w kilku lokalizacjach. Odwiedź pozostałe hotele wybranego przez Ciebie operatora. Zorientuj się, jak funkcjonują, czy operator ma pomysł na gościa docelowego i dobrą strategię marketingową. W Polsce jest zaledwie kilku operatorów o długoletniej historii. Nie skreślaj innych, ale bądź ostrożny.

Dodatkowym czynnikiem, który zwiększy bezpieczeństwo Twojego zakupu, jest przynależność hotelu do międzynarodowej sieci hotelowej. O wpływie tego czynnika na Twój zakup pisaliśmy TUTAJ. Pamiętaj jednak, że niewiele brandów hotelowych akceptuje system condo, a także, że niewielkie obiekty nie mają zwykle szans przynależności do sieci ani nie byłoby to ekonomicznie uzasadnione. Nie skreślaj ich całkowicie - niektóre to prawdziwe perełki przyciągające Gościa swą wyjątkowością.

 

W kolejnym odcinku cyklu będziemy pisać o tym, jak duży wpływ na Twoją inwestycję ma lokalizacja.

Poprzedni odcinek cyklu:

Inwestor i sposób finansowania inwestycji.

Mamy nadzieję, że pomagamy Ci w dobrym wyborze. Jeśli uważasz nasze artykuły za wartościowe, polub naszą stronę na facebooku, dołącz do naszej grupy lub zapisz na cotygodniowy newsletter. Zapraszamy!

O autorce artykułu:

Barbara Wysocka, Prezes Zarządu Property & Homes Sp. z o.o.

Barbara Wysocka

Założyciel Property & Homes Sp. z o.o.

Sprzedażą nieruchomości zajmuje się od 2007 roku, w tym od sześciu lat głównie apartamentów wakacyjnych. Posiada licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami, ukończyła kilka kierunków studiów podyplomowych związanych z nieruchomościami i hotelarstwem. Pośredniczyła w sprzedaży setek apartamentów pomagając w transakcjach w największym biurze nieruchomości w Polsce jako kierownik oddziału. Pracowała w Poznaniu, na Śląsku i w Warszawie, obecnie od kilku lat skupia się na terenie nadmorskim i pasa górskiego. Pasjonatka sprzedaży nieruchomości i nowych rozwiązań marketingowych. Prywatnie miłośniczka kajaków, długodystansowych marszy na orientację i kotów :)