Condohotel czy apartament wakacyjny – w którą nieruchomość warto zainwestować?
W chwili obecnej w Polsce funkcjonuje kilka typów nieruchomości budowanych z myślą o obsłudze ruchu turystycznego. To, na jaki rodzaj zdecyduje się ostatecznie kupujący zależy w dużej mierze od jego osobistych preferencji i powodów, dla których chce ulokować swoje finanse w tego typu lokal.
Do wyboru dostępne są:
- pokoje lub apartamenty w condohotelach, czyli bezobsługowe nieruchomości sprzedawane od razu w umową zarządzania najmem i wypłatą stałych zysków
- apartamenty- lokale mieszkalne lub użytkowe w klasycznych budynkach, przy czym po ich zakupie można podpisać umowę z firmą zewnętrzną zajmującą się wynajmem krótkoterminowym, która w imieniu właściciela zadba o obłożenie i turystów
- apartamenty wakacyjne na użytek własny zlokalizowane w budynku mieszkalnym lub o statusie lokalu usługowego, czyli tzw. second home.
Dla kogo jaki rodzaj nieruchomości?
W zależności od tego z jakich powodów chcemy kupić nieruchomość w miejscowości turystycznej warto rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”. Poniżej krótkie porównanie, które pomoże w wyborze jaki rodzaj lokum będzie nam najbardziej odpowiadał.
Rodzaj nieruchomości | Główne pozytywy | Wyzwania |
Pokój lub apartament w condohotelu |
To bezobsługowy typ nieruchomości, polecany szczególnie tym, którzy zakup lokalu traktują jako pomysł na dodatkowe źródło dochodów w stałej wysokości. Oddawany lokal jest w pełni wykończony, gotowy do wynajmu i wypoczynku. Nabywca nie musi się więc martwić o jego wyposażanie, co w przypadku zakupu nieruchomości położonej niekiedy setki kilometrów od miejsca zamieszkania może być szczególnie uciążliwe. Poziom zysków jest z góry ustalony, stały i gwarantowany umową na 10, 15 czy nawet 30 lat, z możliwością przedłużenia. Obiekt zarządzany jest przez jedną firmę operatorską, dlatego nie dochodzi do ewentualnych konfliktów czy nie dbania o budynek, jak może to mieć miejsce w sytuacji, gdy lokale w obiekcie wynajmuje kilka firm zewnętrznych. |
Bezpieczeństwo i powodzenie inwestycji w dużej mierze zależy od tego, czy spółka zarządzająca obiektem ma doświadczenie i będzie umiała zapewnić odpowiednio wysoki poziom obłożenia i wpływów do budżetu obiektu. Należy pamiętać, że czynsze najmu są gwarantowane przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Ograniczone terminy wypoczynku własnego - jeśli ktoś kupuje nieruchomość nad morzem lub w górach z myślą, że spędzi tam wakacje, ferie lub święta, to w przypadku klasycznych condohoteli nie będzie to możliwe. W takich inwestycjach z tzw. pobytów właścicielskich wyłączone są zwykle dni w szczycie sezonów i dni świąteczne. |
Apartamenty mieszkalne lub użytkowe, przekazywane w zarządzanie firmie zewnętrznej |
To mniej zobowiązująca forma inwestowania niż w condohotel. Tu kupujący ma większą dowolność dysponowania lokalem, nawet jeśli od razu przekaże lokal w zarządzanie wyspecjalizowanej firmie. Umowy z takimi operatorami apartamentów wakacyjnych można zazwyczaj łatwo wypowiedzieć, jeśli właściciel uzna, że nie chce już zarabiać na wynajmie, a jedynie korzystać z lokalu na własne potrzeby. Plusem posiadania takiego apartamentu mogą być też ponadprzeciętne zyski – oczywiście zależy to od lokalizacji i sprawności zarządzania najmem. Jeśli jednak warunki te zostaną spełnione lokal może w szczycie sezonu wypracować dla właściciela przychód wyższy niż stopy zwrotu oferowane w condohotelach. |
Dużym wyzwaniem w tego rodzaju nieruchomościach jest sezonowość. W przeciwieństwie do condohoteli budynki apartamentowe często nie posiadają rozbudowanego zaplecza usługowego typu basen, SPA, sale konferencyjne, restauracja, które znacznie poprawiają wyniki obłożenia po sezonie. Rośnie więc ryzyko, że poza sezonem nieruchomość może być trudno wynająć. Trudnością może być również fakt, iż w budynku apartamentowym działa niekiedy wielu operatorów. Powoduje to konieczność konkurowania nie tylko z innymi obiektami, ale też pomiędzy sobą w ramach poszczególnych lokali. Jeśli w gronie firm zarządzających najmem znajdzie się jedna, która zacznie zaniżać ceny, będzie to niekorzystna sytuacja dla pozostałych właścicieli i firm zarządzających. |
Mieszkania/lokale wakacyjne na użytek własny |
Ten rodzaj jest dedykowany tym, którzy chcą po prostu mieć swój dom wakacyjny, by spędzać w nim czas, a być może w przyszłości zamieszkać w nim na stałe. Kupienie mieszkania z myślą o wypoczynku własnym lub rodziny czy znajomych nie skazuje oczywiście nabywcy na to, że nie będzie mógł zarabiać na jego wynajmie. Pełna swoboda dysponowania lokalem sprawia, że w dowolnym momencie apartament można zacząć wynajmować turystom. Właściciel nie ma narzucone jak długo, ani w jakich terminach musi lokal udostępniać. Część inwestorów ceni sobie również fakt, iż lokal w przyszłości będą mogli wykorzystywać na stałe zamieszkanie lub przekazać dzieciom. W przypadku condohotelu zameldowanie na stałe nigdy nie będzie możliwe. |
Zakup nieruchomości dla siebie dyktowany jest innymi przesłankami, niż kupno lokalu pod wynajem- tu głównym doradcą przy wyborze stają się emocje. Z jednej strony to nie dziwi – w końcu nabywca kupuje apartament, by spełnić swoje marzenia. Z drugiej jednak musi liczyć się z tym, że te najbardziej prestiżowe lokale – z widokiem na morze, góry, usytuowane na najwyższych piętrach, czyli takie które są najbardziej pożądane, są też najdroższe. Za mkw. takiego mieszkania często kupujący zapłaci nawet kilka tys. zł więcej niż za mieszkanie na parterze lub bez panoramicznego widoku. Trudnością dla wielu klientów będzie też niekiedy konieczność wykończenia lokalu. Przeprowadzenie tej operacji zdalnie, gdy nabywca nie mieszka w miejscowości turystycznej jest sporym wyzwaniem logistycznym i kosztowym. |
Jeśli zastanawiasz się nad zakupem apartamentu wakacyjnego - zgłoś się do nas, chętnie pomożemy!
O autorce artykułu:
Barbara Wysocka
Założyciel Property & Homes Sp. z o.o.
Sprzedażą nieruchomości zajmuje się od 2007 roku, w tym od sześciu lat głównie apartamentów wakacyjnych. Posiada licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami, ukończyła kilka kierunków studiów podyplomowych związanych z nieruchomościami i hotelarstwem. Pośredniczyła w sprzedaży setek apartamentów pomagając w transakcjach w największym biurze nieruchomości w Polsce jako kierownik oddziału. Pracowała w Poznaniu, na Śląsku i w Warszawie, obecnie od kilku lat skupia się na terenie nadmorskim i pasa górskiego. Pasjonatka sprzedaży nieruchomości i nowych rozwiązań marketingowych. Prywatnie miłośniczka kajaków, długodystansowych marszy na orientację i kotów :)